Binnenkort: een nieuwe website

De Universiteit Leiden krijgt een nieuwe website. Wat verandert er voor de in- en externe bezoekers van de site? En wat voor de webredacteuren die aan de site werken?

500.000 bezoekers op onze homepage

Alleen al de homepage van de Universiteit Leiden trekt jaarlijks meer dan een half miljoen bezoekers: scholieren op zoek naar een studie, wetenschappers die informatie willen over Leids onderzoek, journalisten die contact willen met een expert, partners die gaan samenwerken met Leiden, sollicitanten op zoek naar een baan aan de universiteit. En natuurlijk onze studenten en medewerkers die informatie nodig hebben voor hun studie of werk.

De belangrijkste wijzigingen voor bezoekers

Er gaat heel veel veranderen, daarom wordt de vernieuwing van de website in fases aangepakt. De planning is erop gericht om voor kerst 2015 live te gaan met het eerste deel van de nieuwe site. Andere onderdelen volgen in de loop van 2016. Het duurt dus even, maar het is het waard. De vernieuwingen op een rij:

Nu

 

Straks

Dé website van de Universiteit Leiden is een ‘eilandenrijk’ van meer dan 60 verschillende sites.

 

 

Er komen drie sites: een externe site voor een breed publiek, een site voor studenten en een voor medewerkers.

 

Website is ingedeeld volgens de organisatiestructuur en aanbodgestuurd.

 

 

Website is ingedeeld volgens thema’s en vraaggestuurd en daarmee veel toegankelijker voor bezoekers.

 

Weinig onderlinge verwijzingen op de site.

 

 

Op elke pagina staat gerelateerde informatie: bij een wetenschapper staat bijvoorbeeld een link naar het onderwijs en onderzoek waarbij hij/zij betrokken is (en vice versa).

 

Vormgeving is verouderd en niet bruikbaar op mobiele apparaten.

 

 

Frisse nieuwe vormgeving, met meer ruimte voor beeld en geschikt voor alle schermformaten.

 

Verouderde of incomplete informatie.

 

 

Geactualiseerde en complete informatie.

 

Beperkte zoekfunctie.

 

 

Uitgebreide zoekmogelijkheden.

Wat verandert er voor webredacteuren

Voor de redacteuren die de informatie op de site plaatsen verandert er ook veel. Er komt een nieuw Content Management Systeem (CMS), Hippo, dat gebruikersvriendelijker, sneller en stabieler is dan het huidige CMS, Tridion. Omdat de website geïntegreerd is, hoeft de informatie maar op één plaats te worden aangepast, terwijl deze op meerdere plekken zichtbaar kan worden gemaakt. De redacteuren gaan meer samenwerken. Daarom zijn er instructies en trainingen georganiseerd. In nauw overleg met de facultaire hoofdredacteuren zijn gezamenlijke uitgangspunten vastgesteld voor de redactionele opzet en inhoud van de nieuwe site. Door de nieuwe opzet van de site wordt het beter mogelijk om het gedrag van bezoekers te volgen via bezoekersstatistieken. Met deze gegevens kunnen redacteuren de site steeds gebruikersvriendelijker maken.

Ruimte voor aanvullende websites

Niet alle informatie leent zich voor de gestructureerde opzet van de nieuwe website. Onderdeel van het project is daarom ook een zogeheten ‘vrije ruimte’, met templates voor bijvoorbeeld persoonlijke websites, weblogs of congreswebsites - voor wie dat nodig heeft. Door zulke aanvullende sites te koppelen aan de overkoepelende website kunnen deze elkaar over en weer versterken.

Fasering

De website wordt in fases vernieuwd. De eerste fase omvat de volgende onderdelen van de externe website: homepage, nieuws, agenda, onderzoek, wetenschappers, organisatie, faculteiten. In 2016 wordt verder gewerkt aan:

  • studentenwebsite;
  • medewerkerswebsite;
  • overige onderdelen: o.m. onderwijs en studentenwerving, 'werken bij', alumni, bibliotheek, vrije ruimte.

 

 
'Complex project'

Henk Bodt is programmamanager voor het project DIS 2.0: 'DIS staat voor Digitale Informatie Strategie, en dat geeft al aan dat het een complex project is, dat aan vele processen en onderdelen van de organisatie raakt. Ik ken de problematiek die dit met zich meebrengt, van projecten bij onder meer Achmea, Rijkswaterstaat en KPN. Het is veel meer dan het introduceren van een nieuw CMS. We zijn als het ware de universitaire website en alle processen die daarbij horen opnieuw aan het uitvinden. Bij de invoering moet dan ook alles samen komen: techniek, vormgeving, mensen en inhoud.' 
 

'Ambities voor nieuwe site'

Jos de Kooker is adviseur webcommunicatie bij Strategische Communicatie en Marketing (SCM): 'Als je ambities hebt met je website, en die heeft de universiteit, dan moeten er veel zaken tegelijkertijd aangepakt worden: techniek, inhoud, vormgeving. Onze website is groot en complex: er werken meer dan honderd redacteuren aan mee, bij faculteiten, SCM en andere organisatieonderdelen. Dat stelt niet alleen hoge eisen aan de gebruikte systemen, maar ook aan de organisatie achter de site. Uiteindelijk draait het allemaal om de inhoud. Dit is het moment om de inhoud van de website op te schonen, aantrekkelijk te presenteren en vooral toegankelijker te maken voor bezoekers. Het is net als met verhuizen, dan ga je ook kijken wat je mee wilt nemen en wat weg kan en wat een verfje kan gebruiken.’
 

 

Meer informatie

U wordt binnen uw faculteit nader geïnformeerd over de praktische zaken rond de nieuwe website. Als u vragen heeft over de vernieuwing van de website kunt u contact opnemen met uw facultaire hoofdredacteur of met Jos de Kooker (adviseur webcommunicatie SCM).

(3 november 2015)

Laatst Gewijzigd: 03-11-2015